Wyceń bramę garażową Zamów katalog
Znajdź swój salon

Użyj obecnej lokalizacji

Zobacz więcej
Pokaż wybrany
Zobacz listę wszystkich salonów
27.09.2023 Szymon Krajniak Aktualności

Stolarka gotowa na WT2021 – jakie bramy, okna i drzwi wybrać do swojego domu?

Stolarka gotowa na WT2021 – jakie bramy, okna i drzwi wybrać do swojego domu?

Funkcjonalna, bezpieczna, energooszczędna. Jaką stolarkę okienno-drzwiową wybrać, by spełniała wymogi standardu energetycznego 2021? Czy wzrosną ceny i z kim mogą skonsultować się budujący? Na najczęściej zadawane pytania odpowiada firma KRISHOME (dawniej KRISPOL) – producent bram, okien, osłon i drzwi.

Dlaczego przepisy zmieniają się w 2021 roku?

Zaostrzenie przepisów prawa budowlanego ma na celu zwiększenie energooszczędności nowo powstałych budynków. Przepisy budowlane są konsekwencją proekologicznej polityki Unii Europejskiej, która ma na celu zmniejszenie zużycia energii, redukcję dwutlenku węgla, a także doprowadzenie do wzrostu produkcji energii odnawialnej. W praktyce zmiany mają objąć trzy obszary:

  • zmniejszyć współczynnik przewodzenia ciepła elementów konstrukcyjnych,
  • ograniczyć zapotrzebowanie budynków na energię,
  • zainicjować modernizację pieców grzewczych.

Czego dotyczą nowe wytyczne?

Inwestorzy planujący budowę w 2021 roku muszą zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • skuteczną termoizolację wszystkich przegród zewnętrznych domu,
  • montaż stolarki okienno-drzwiowej i bramy z niskim współczynnikiem U,
  • instalowanie wentylacji mechanicznej z odzyskaniem ciepła,
  • zastosowanie instalacji grzewczej z możliwością wykorzystania energii słonecznej, usuwanie i unikanie mostków termicznych,
  • stosowanie materiałów izolacyjnych dobrej jakości na stropie i fundamentach.

Przepisy mają wymusić na budujący i ich nowo powstałych obiektach pasywność i zeroenergetyczność – w praktyce ograniczenie dużego poboru energii.

Jak wybrać stolarkę do domu?

Standard WT 2021 narzuca odgórnie stosowanie okien, drzwi i bram o wyższych parametrach energooszczędności. Maksymalna wartość współczynnika przenikania ciepła U [W/m2K] to:

  • Okna i Drzwi balkonowe: 0,9
  • Okna połaciowe: 1,1
  • Drzwi: 1,3
  • Bramy: 1,3

Największą niewiadomą dla inwestorów w kontekście WT2021, pozostaje współczynnik przenikania ciepła dla bram garażowych wbudowanych w kubaturę budynku, często są one bowiem pomijane w zestawieniach. Wyjaśniamy, że w tym przypadku, obowiązują takie same wytyczne, jak przy drzwiach wejściowych, czyli współczynnik U nie może przekroczyć niż 1,3.

Warto pamiętać, że inwestycja w stolarkę wysokiej jakości, to nie tylko przykry obowiązek, który narzucają przepisy, ale przede wszystkim oszczędności na rachunkach w przyszłości, a lepszy bilans energetyczny domu to też troska o środowisko.

Tomasz Kubczak
Kierownik Działu Zarządzania Produktem firmy KRISHOME (dawniej KRISPOL), Ekspert z zakresu bram garażowych

Jakie produkty wybrać?

Dążenie do nieustannego rozwoju grup produktowych zaowocowało tym, że stolarka od firmy KRISHOME (dawniej KRISPOL) spełnia wymogi WT2021 już od dawna.

W Salonach KRISHOME inwestorzy mogą dobrać komplet stolarki do domu, gotowy na nowe wyzwania energetyczne. Szczególnie polecamy okna PVC FEN 92 i FEN 82, bramę garażową VENTE 60 i drzwi zewnętrzne SOLANO. To produkty o wysokich parametrach, które w przyszłości będą pracowały na energooszczędność, dodatkowym atutem będzie spójność kolorystyczna stolarki, a także wydłużony okres gwarancji.

Tomasz Czupryniak
Product Manager firmy KRISHOME (dawniej KRISPOL)

Wychodząc naprzeciw budującym, w sieci Salonów KRISHOME, doradcy techniczno-handlowi pomagają w doborze okien, drzwi i bram, spełniających wymogi WT 2021.

Czy nowe wytyczne dotyczą wszystkich budów?

Inwestorzy często pytają, co z budowami, na które pozwolenia zostały już uzyskane.

Warto wspomnieć, że nowe przepisy będą dotyczyły wyłącznie budów, na które pozwolenie zostało wydane po 31 grudnia 2020 roku. Jeżeli wcześniej rozpoczęliśmy proces przygotowania do budowy i pozwolenie uzyskaliśmy – WT2021 nie będzie nas obowiązywało. Podkreślamy jednak, że różnica w cenach produktów spełniających parametry energooszczędne, to często 3-5% finalnej ceny, zachęcamy więc inwestorów do przekalkulowania kosztów i rozważenia inwestycji w stolarkę o wyższych parametrach.

Tomasz Czupryniak.
Product Manager firmy KRISHOME (dawniej KRISPOL)

Czy ceny stolarki okienno-drzwiowej wzrosną?

To pytanie nurtuje inwestorów chyba najbardziej. Firma KRISHOME (dawniej KRISPOL) odpowiada.

Na ten moment podwyżki nie są planowane, na pewno nie ze względu na nowe wytyczne. Jeśli wzrosty się pojawią, to wyłącznie ze względu na rosnące ceny surowców, m.in. szyb. Dziś ceny utrzymują się na tym samym poziomie, a wręcz powiedziałbym, że jest to najlepszy moment na decyzje o stolarce okiennej – jesienią często pojawiają się promocje, aktualnie klienci KRISHOME (dawniej KRISPOL), bez względu na wybrany model okien, otrzymają 3 szybę za pół ceny.

Radosław Gibki
Dyrektor Sprzedaży Krajowej KRISHOME

Nie tylko nowe budynki

WT2021 to również zmiany dla osób planujących modernizację domu, w przypadku takich remontów będą obowiązywały dokładnie te same wytyczne. Jednakże dzięki rozpropagowaniu rządowego programu „Czyste Powietrze”, a  także ulgi termomodernizacyjnej – wytyczne są już znane.

Choć wprowadzane nowelizacje w standardzie energetycznym naszych domów, budziły i budzą w inwestorach niepokój, (szczególnie związany z kosztami budowy domu) długofalowo doprowadzą do poprawy stanu powietrza w naszym kraju i zminimalizowania SMOGU. Potrzeba też wypracowania nowych nawyków – dbania o okoliczną zieleń, reagowania na zachowania sąsiadów, ograniczenie jazdy samochodem czy edukację dzieci. Tylko takie globalne zachowania, sprawią, że powietrze w naszym kraju będzie po prostu czyste.

Sprawdź także inne produkty marki KRISHOME (dawniej KRISPOL):

Więcej o autorze

Szymon Krajniak
Specjalista ds. PR i Contentu

Dziennikarz, marketingowiec oraz event manager związany z biznesem oraz Jednostkami Samorządu Terytorialnego. Zaangażowany w idee niosące pozytywne wartości. W KRISHOME zajmuje się PR-em oraz szeroko pojętym obszarem content marketingu.