Polska jest absolutną potęgą, jeżeli chodzi o produkcję i eksport stolarki okiennej – to najbardziej trafne podsumowanie debaty branżowej przeprowadzonej w ramach projektu Forum Wolności Gospodarczej. Uczestnicy dyskusji omawiali aktualną kondycję oraz perspektywy rozwoju eksportu. Przedstawiciele branży, w tym dyrektor wykonawczy KRISHOME Grzegorz Ratajczak, zwrócili także uwagę na istotne czynniki sukcesu, w tym inwestycje w nowoczesne technologie, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju czy dostosowanie asortymentu do aktualnych trendów.
Stolarka otworowa w Polsce – prognozy na przyszłość
Okna – PVC oraz aluminiowe – to nasza narodowa specjalność. W Polsce działa wielu producentów, którzy z sukcesami kierują swoją ofertę na rynki zagraniczne. Dzięki implementacji nowoczesnych rozwiązań, wymaganych przez zagranicznych odbiorców, przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjnych cen, wygrywają rywalizację z lokalnymi producentami.
Pomimo trudnego okresu pandemii, galopującej inflacji oraz recesji związanej z wojną na Ukrainie i konfliktem na Bliskim Wschodzie, nastroje dotyczące przyszłości branży są optymistyczne. Niekwestionowany potencjał polskiej gospodarki został doceniony przez International Institute for Management Development – jedną z najważniejszych szkół biznesu na świecie. W najnowszym zestawieniu IMD World Competitiveness Ranking 2024, mierzącym konkurencyjność państw, Polska awansowała w rankingu najbardziej rozwojowych gospodarek świata o dwa miejsca, plasując się na 41. pozycji. Duży wkład w uzyskanie tak wysokiej noty miała branża budowlana ze szczególnym uwzględnieniem stolarki otworowej.
Debata branżowa: wyzwania stojące przed producentami okien i drzwi
W panelu dyskusyjnym, zorganizowanym w ramach projektu FWG, uczestniczyli przedstawiciele największych firm z branży stolarki otworowej. Podczas debaty podejmowano różne tematy, w tym dotyczące prognoz na najbliższe lata. Zdaniem Grzegorza Ratajczaka najpoważniejszymi problemami będą braki personalne i niewłaściwe zarządzanie firmą w sytuacjach kryzysowych:
Przełożenie wajchy [ograniczenie części inwestycji oraz redukcja zatrudnienia] może być spełnieniem czarnych wizji. Przede wszystkim trzeba mieć rentowną firmę. Firma musi mieć zakumulowane środki właśnie na takie przypadki. Kiedy jest jakiś dołek, to powinniśmy zawsze racjonalizować wydatki, czyli nie rezygnować z inwestycji, bo koniec końców rynek ma tendencję do fluktuowania.
Punktem odniesienia do tych rozważań jest początek lat 80. ubiegłego wieku, kiedy to o sukcesie działalności decydowała bliskość rynków zachodnich oraz zapotrzebowanie na wysokiej jakości produkty.
O sukcesie zadecydowała też pewna łatwość. Koncerny, myślę tutaj o profilach i okuciach, dawały pełny know how. Jeśli się wiedziało trochę o biznesie jako takim, to można było łatwo wystartować, niewielki kapitał wystarczał, żeby rozpocząć produkcję okien. To spowodowało, że w szczytowym okresie było 2 tys. firm produkujących okna i pierwszy etap stanowiła konkurencja na rynku wewnętrznym. Współpraca polskich firm z zachodnimi koncernami spowodowała eksplozję.
Czy polskie okna i drzwi zewnętrzne mogą podbić rynki europejskie?
Nadrzędnym tematem debaty była jednak kwestia ekspansji na zagraniczne rynki. Przedstawiciele branży omawiali kwestię konkurencyjności, konieczności poszukiwania innowacyjnych rozwiązań oraz zdefiniowania mocnych i słabych stron oferty handlowej. Jak zauważył Grzegorz Ratajczak, stolarka otworowa dzieli się na trzy kluczowe segmenty, przy czym okna – PVC i aluminiowe – stanowią najmocniejsze ogniwo.
Tu myślę, że sytuacja jest bardzo optymistyczna, dlatego że jest mnóstwo okien do wymiany w całej Europie. Jeżeli wyjdziemy poza nią, to również jest duży potencjał do rozwoju
Dodaje przy tym, że rynek okien dachowych został przejęty przez kilku producentów, którzy ze sobą konkurują. Jeżeli chodzi o kwestie bram garażowych i przemysłowych, konkurencja za granicą jest wprawdzie dostrzegalna, ale trudno mówić o przesyceniu rynku. Eksperci są zgodni, że polski producent okien i drzwi, który chce wyjść ze swoimi produktami za granicę, musi przeorientować strategię marketingową, wychodząc przed konkurencję nie niższymi cenami, a jakością.
Debata o stolarce otworowej: Polska eksportową potęgą!
Kluczowym momentem dyskusji była prognoza wartości eksportu na najbliższe lata. Polska branża stolarki budowlanej już teraz jest największym eksporterem globalnie – czy prognozy na najbliższe lata wciąż są optymistyczne? Jak zauważa Grzegorz Ratajczak, wartość rynku stolarki budowlanej w Europie szacuje się na 60 mld euro. Polscy producenci wytworzyli okna i drzwi zewnętrzne za łączną kwotę 6 mld euro, przy czym towar za 4 mld euro trafił na eksport. Oznacza to, że eksportujemy 66% produkcji, czyli zaledwie 4 mld z docelowych 60 mld euro.
Jesteśmy w stanie powalczyć o jeszcze lepsze miejsca. Bardzo dobitnym przykładem są Niemcy, w których wartość rynku wynosi 12 mld euro, a my eksportujemy do Niemiec miliard, czyli zaledwie 8%. Jeżeli przyjmiemy, że jest 209 milionów okien do wymiany, to jest co robić.
Oczywiście, nie każdy polski producent okien i drzwi odniesie sukces na zagranicznych rynkach. Będzie to wymagało dużo pracy, zaangażowania i przeorientowania strategii marketingowej z walki cenowej na konkurowanie jakością, doskonałym serwisem oraz terminowością.
Poznaj okna marki Krishome:
Czytaj więcej o oknach Krishome:
- NOWOŚĆ: KRISHOME FEN 78N – Okno z idealną proporcją
- KRISHOME FEN 78N MD – Okno z perspektywą
- Rozwiązania z widokiem na przyszłość. Poznaj możliwości stolarki aluminiowej od KRISHOME
- Okna, drzwi i bramy naszą narodową specjalnością – debata WPROST o 35-leciu polskiej stolarki
- Okna hybrydowe KRISHOME FEN 84H – nowa definicja kompletu stolarki dla domu od marki KRISHOME
- Więcej światła, ciepła i komfortu. Szyby ECLAZ odmieniają okna KRISHOME
- Stolarka gotowa na WT2021 – jakie bramy, okna i drzwi wybrać do swojego domu?
- Energooszczędne drzwi tarasowe i okna FEN 82 HST
- Twoje okno tego nie potrafi
- Czy posiadacie w ofercie okna antywłamaniowe?
- Design i jakość – okna aluminiowe od KRISHOME obsypane nagrodami