Użyj obecnej lokalizacji
Zima to trudny czas dla właścicieli pojazdów mechanicznych. Trudności z rozruchem, przyspieszone zużycie gumowych elementów zawieszenia czy pojawianie się ognisk rdzy, to tylko niektóre problemy zgłaszane przez kierowców. Wydawać by się mogło, że właściciele garaży nie mają takich zmartwień. Nic bardziej mylnego! Nieuszczelnione przestrzenie są nie tylko zimne, ale i wilgotne, co w efekcie może powodować korodowanie metalowych części. Sprawdź, jak dbać o bramę garażową w okresie zimowym, aby uniknąć tego przykrego scenariusza.
Podstawą prawidłowego funkcjonowania bramy garażowej jest regularna konserwacja elementów. Pomimo że skrzydło bramy jest zabezpieczone przed działaniem wilgoci, nie można zapominać o systematycznym oczyszczaniu powierzchni ze śniegu, wody oraz innych zanieczyszczeń. Kluczowym elementem wyposażenia bramy są sprężyny odpowiadające za płynny ruch skrzydeł. W zależności od modelu mogą być instalowane w prowadnicach, na zakończeniach lub przy nadprożu. Przed sezonem zimowym należy również sprawdzić stan uszczelek.
Czytaj: Jak uszczelnić bramę garażową?
Podstawowym wymogiem, stawianym przed drzwiami garażowymi, jest sprawne otwieranie i zamykanie skrzydła. Jeżeli chcesz mieć pewność, że ujemne temperatury nie utrudnią korzystania z garażu, przeprowadź przegląd bramy – samodzielnie lub z pomocą fachowca.
Ocena stanu technicznego dotyczy takich elementów jak: uszczelki, sprężyny, linki, dolne rygle, panele bramy i prowadnice. Serwisant ocenia także ruch wrót. W przypadku wykrycia ewentualnych ognisk korozji na metalowych elementach bramy można podjąć czynności naprawcze i uniknąć pogłębienia problemu. Warto zaznaczyć, że elementy wykonane z gumy, pod wpływem skrajnych temperatur i wilgoci, stają się bardziej podatne na uszkodzenia. W przypadku bram garażowych, instalowanych na prywatnych posesjach nie ma obowiązku wykonywania regularnych przeglądów, niemniej producenci zalecają skontrolowanie ich stanu co najmniej raz do roku.
Czytaj: Jak ocieplić bramę garażową?
Mycie bramy garażowej to coś więcej niż kwestia estetyki. Nagromadzone zanieczyszczenia mogą doprowadzić do uszkodzenia ruchomych elementów, takich jak zawiasy i sprężyny, obniżając tym samym ich żywotność. Kiedy czyścisz skrzydło bramy segmentowej lub uchylnej, zwróć uwagę zarówno na płaszcz, jak i prowadnice. To właśnie te elementy są szczególnie narażone na zabrudzenia. Aby uniknąć usterek, co kilka tygodni czyść je miotełką do kurzu lub przedmuchaj sprężonym powietrzem.
Jedną z najważniejszych prac konserwacyjnych, realizowanych przed sezonem zimowym, jest smarowanie. Starannie wykonane zapewnia odpowiedni poślizg sprężyn i zawiasów, dzięki czemu elementy są zabezpieczone przed ścieraniem i uszkodzeniem. Jeżeli nie masz doświadczenia w tego typu pracach, wybierz produkt w formie sprayu na bazie PTFE, który jest wygodny w aplikacji i rekomendowany do pomieszczeń o dużym zapyleniu (np. domowych warsztatów).
Smarowanie należy przeprowadzić co najmniej dwa razy w ciągu roku – przed zimą i po zimie – oraz wtedy, gdy skrzydło zacznie wydawać niepokojące dźwięki.
Czytaj: Konserwacja i czyszczenie bramy garażowej
Regularne usuwanie śniegu to czynność, która ma kolosalny wpływ na utrzymanie optymalnej kondycji mechanizmów otwierających. Czyszczenie bram garażowych nie tylko zapobiega zamarzaniu elementów, ale także umożliwia płynny ruch skrzydła. Wykonując tę czynność systematycznie, wyeliminujesz ryzyko przymarzania skrzydła oraz rygli posadzkowych. Warto przy tym zaznaczyć, że w okresie zimowym brama garażowa nie powinna być przez dłuższy czas otwarta, aby nie doszło do zamarznięcia jej elementów.
Elementy gumowe bramy, mimo że nie są narażone na korozję, również wymagają uwagi. Aby o nie zadbać, wystarczy stosować odpowiednie środki pielęgnacyjne. W tym przypadku najlepiej sprawdzą się preparaty silikonowe rekomendowane do uszczelek bramy garażowej. Nie tylko pozwalają zachować elastyczność, ale też zmniejszają podatność na uszkodzenia mechaniczne i pozwalają utrzymać parametry izolacyjności termicznej bramy.
Czytaj: Czym jest współczynnik przenikania U i dlaczego jest tak ważny przy wyborze okien i bramy garażowej?